Gå til hovedindhold

Bo- og beskæftigelsescenter Kildebjerget

På Kildebjerget er der fokus på at udvikle borgerne, så de bliver så selvhjulpne som muligt. Det enkelte menneske skal have rådgivning, støtte og omsorg, der gør, at han eller hun løbende udvikler sig til at kunne klare sig bedre og mere selv og ser en mening og sammenhæng med sit liv.

Indhold

    Kildebjerget ligger i udkanten af Stouby i naturskønne omgivelser med skov omkring og tæt ved Vejle Fjord. Kildebjerget har dermed gode udenomsarealer med boldbane. I skoven er der shelterpladser, dejlige vandreruter og mountainbikeruter. Stedet har værksteder, der åbner op for en række kreative aktiviteter, ligesom der er værksted hvor cykler og scootere reparereres. Sportslige aktiviteter i hallen og ude liv, hvor naturen inddrages er noget der fylder meget i hverdagslivet på Kildebjerget.

    Kildebjerget er en del af Social Omsorg i Hedensted Kommune og et midlertidigt botilbud til voksne. 

    Vil du søge et af Hedensted Kommunes tilbud til voksne med handicap?

    Kontakt
    Visitationen Voksenhandicap

    Niels Espes Vej 8
    8722 Hedensted

    Telefontid:

    Mandag til fredag kl. 9.00 - 13.00
    Telefon: 79 75 58 20

    Visitatorerne kan kontaktes direkte mellem kl. 09.00-10.00. 

    Send Digital Post til Visitation Voksenhandicap

    Vil du vide mere om Kildebjerget?

    En stor del af aktiviteterne på Kildebjerget er almindelige daglige gøremål, men vi har også mange andre aktiviteter i løbet af året alt efter beboernes interesse.
    Vi tager på gåture og cykelture og udflugter med bus. Der er også indkøb hos den lokale købmand. Vi hører musik, spiller brætspil, kort med videre. Højtider og andre gamle traditioner er også en vigtig del af vores aktivitetskalender. Vores hovedfokus er at hjælpe vores beboere til at klare sig mest muligt selv. Derfor har vi fokus på små og store aktiviteter i hverdagen, som understøtter at beboerne aktivt bevarer ADL (Almindelig Daglig Livsførsel)/funktioner.

    Det store køkken står for planlægning/tilberedningen af borgernes aftensmad, men maden gøres helt færdig og serveres i husene, hvor borgerne hjælper med borddækning og efterfølgende oprydning og opvask. Der er etableret arbejdspladser for borgerne i centralkøkkenet.

    Som udgangspunkt skal beboerne selv sørge for morgenmad og frokost. Dog vil der være flere indenfor målgruppen på Kildebjerget, der har megen behov for hjælp også til disse måltider.

    Beboerne kommer fra forskellige tilbud til Kildebjerget og det tilstræbes, at deres respektive fritidsinteresser bevares. Det vil primært ske uden for bofællesskabet - sport, musik, ridning, vederlagsfri fysioterapi med videre.

    Kildebjerget ligger i udkanten af Stouby i naturskønne omgivelser med skov og tæt til Vejle Fjord. Der er indkøbsmuligheder i Stouby 2 km væk. Der er mulighed for at komme til og fra Kildebjerget med offentlig bus.

    Kildebjerget består af 3 nyere huse med hver 10 værelser, køkken, fællesspise og stuefaciliteter. Endvidere er der 2 lejligheder (skærmet pladser) beliggende adskilt fra de øvrige huse. Der er i forbindelse med det ene hus etableret 4 aflastningsværelser, og badeværelse og ét aflastningsværelse i hver af de øvrige huse. Hvert hus har vaskerum, bryggers og de 10 værelser deler 6 badeværelser, hvoraf de to er nyetableret. På Kildebjerget er det nødvendigt, at man er mobil, dog kan rollator bruges.

    Andre faciliteter: Forskellige værksteder, træværksted, cykelværksted, idrætshallen samt undervisningslokaler. Centralkøkken: Der er et stort og moderne køkken tilknyttet Kildebjerget, her forberedes/tilberedes maden til alle borgere der bor på Kildebjerget. Der kan være mulighed for at deltage i et vist omfang, eksempelvis færdiggøre maden i det enkelte hus.

    Der er mindre dyrehold og i skoven er der mulighed for dejlige gåture, muligt for en række kreative aktiviteter, sportslige aktiviteter i hallen, udendørs trampolin, fodboldbane, kajak, båd, cykelskur, gårdhave, terrasser og udeliv hvor naturen inddrages i den pædagogiske tænkning.

    Vi tror på, at udvikling sker i et samspil med andre mennesker og at det bedst foregår, når vi trives.

    For at kunne udvikle egen identitet er det vigtigt, at kunne spejle sig i andre unge. Der lægges vægt på det at være en del af et fællesskab og det ansvar, der følger med.

    Vores mål er, at den unge gennem tilpas udfordring opnår færdigheder både socialt, personligt og praktisk og kan komme videre i livet med et klart billede af hvilke kompetencer og muligheder de har. Det er vigtigt, at den unge får en følelse af succes og en oplevelse af at være klædt bedre på til at mestre livet fremover.

    På Kildebjerget hjælper vi borgerne med at etablere og bevare netværk, at have et beskæftigelsestilbud udenfor Kildebjerget og at kunne dyrke deres fritidsinteresser i og udenfor Kildebjerget.

    På Kildebjerget, har vi fokus på de 5 pejlemærker:

    1. Borgernes funktionsniveau gør, at de har brug for os. Vi er der altid med fuld respekt for borgerne.
    2. Alle mennesker har ønske om at klare sig selv mest muligt. Vi arbejder derfor på brug og udvikling af borgerens potentiale.
    3. Alle mennesker vil opleve sig hørt og forstået. Vi ved, at et godt møde med borgeren indeholder meget mere end levering af en ydelse.
    4. Alle mennesker og ledere vil den bedste udvikling. Vi ved, at nærværende og faglig ledelse tæt på praksis er udviklende.
    5. Vores organisering og samarbejde er ikke borgerens udfordring. Vi skal give borgeren koordinerede og sammenhængende forløb.

    På Kildebjerget tilbyder vi forskellige faglige tilgange, som er rammen for hvordan arbejdet på tilbuddet udføres i kraft af et bestemt fokus og formål.

    Vores faglige tilgange:

    • Anerkendende tilgang, der har fokus på anerkendelse og værdsættelse. Formålet er at motivere til positiv forandring hos den enkelte.
    • En kommunikationspædagogisk tilgang, der har fokus på at anvende alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen med den enkelte. Formålet er at den enkelte forstår og bliver forstået.
    • En neuropædagogisk tilgang, der har fokus på hjernens funktion. Formålet er at give borgeren mulighed for at trække på sine stærke sider inden for områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.
    • En rehabiliteringstilgang, der har fokus på at genvinde, udvikle eller vedligeholde funktionsevne. Formålet er at opnå rehabilitering.
    • En relationspædagogisk tilgang, der har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid.
    • En sanseorienteret tilgang, der har fokus på at stimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme en persons funktionsevne.
    • En strukturpædagogisk tilgang, der har fokus på at skabe regelmæssighed og struktur i en persons hverdag. Formålet er at gøre dagen overskuelig, forudsigelig og rolig.

    Social færdighedstræning, hvor udfører støtter en person med psykisk funktionsnedsættelse i at optræne, udvikle eller fastholde personlige og sociale færdigheder. Færdighedstræningen foregår gennem samtaler, hjemmeøvelser, træning af problem- og konfliktløsningsstrategier og rollespil.

    • Jeg-støttende-samtale, hvor en person med udviklingshæmning og udadreagerende adfærd støttes i at sætte ord, kropssprog og stemning på sine følelser og reflektere over fordele, ulemper og konsekvenser ved personens muligheder og ønsker for fremtiden.
    • Motiverende samtale, hvor udfører fremkalder, undersøger og styrker en persons egen motivation for en ændring. Formålet er at hjælpe personen til en positiv forandring af livsstil. Forandring af livsstil kan eksempelvis vedrøre misbrug, overvægt og fysisk inaktivitet. Den motiverende samtale bruges primært i forbindelse med sundhedsfremme og forebyggelse.
    • Værdsættende samtale, hvor udfører retter fokus mod det, der allerede virker for en person. Formålet er at hjælpe personen med at bruge sine styrker og ressourcer til at opnå ønskede mål og en positiv udvikling.
    • Low Arousel (konflikt nedtrappende metoder), hvor pædagogen tilpasser handlinger og kommunikation i forhold til borgerens tilstand, med det formål at minimere udfordrende adfærd. Det vil sige, at, er borger i affekt, nedsættes for eksempel krav.
    • KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Pædagogik), hvor pædagogen arbejder systematisk og fokuseret ud fra en orientering mod individets ressourcer. På den måde forbedres den enkeltes livskvalitet, da der er fokus på det virksomme, og dermed øje på det, der lykkes.

    Inden borgeren flytter ind, holdes et visitationsmøde. Her deltager borgeren, sagsbehandleren, (evt. pårørende) og repræsentanter fra tilbuddet. Med udgangspunkt i bestillingen fra Velfærdsrådgivningen fastsættes målene for borgerens ophold. På baggrund af mødet udarbejder tilbuddet en udviklingsplan. Planen beskriver, hvordan tilbuddet i samarbejde med borgeren vil omsætte bestillingen i dagligdagen. Den pædagogiske udviklingsplan revideres med jævne mellemrum på baggrund af personalets dagbogsnotater og observationer. Der arbejdes med SMART mål modellen. Der kan også indgå andre oplysninger eksempelvis statusudtalelser fra skole, beskæftigelsestilbud, egen læge med videre.

    Flere af borgerne på Kildebjerget er i en fase i deres liv, hvor de naturligvis fortsat har brug for deres pårørende, men også – ligesom alle andre unge mennesker – skal løsrive sig fra forældrene og blive selvstændige individer med ret til selv at bestemme over eget liv. Derfor har vi på Kildebjerget et højt fokus på at skabe rammer for en god relation til deres pårørende, til personalet og til de øvrige borgere.

    Personalet støtter borgeren i kontakten til familie og venner.

    Det kan for eksempel være:

    • Hjælp til at finde transport ved besøg
    • Støtte til kontakt via mail, Skype eller telefon
    • Tage imod gæster

    Ved indflytning tilbyder vi et møde med familie eller nærmeste pårørende, hvor gensidige forventninger afklares.

    Familie eller pårørende er altid velkomne til at kontakte personalet, ligesom der undervejs kan være behov for at holde møder.

    Hvilke områder, der skal drøftes med familien/pårørende, afhænger af borgerens ønske.

    Personalegruppen har en fagligt stor spændvidde, og personalet har funktioner af for eksempel lærere, tømrer, ergoterapeut, socialpædagoger, værkstedsassistent, landmand, eller it kyndig.
    Der er også mulighed for at indhente timelærere til specielle projekter eller aktiviteter.

    Beboerne fra Kildebjerget på cykeltur

    Beboerne fra Kildebjerget på cykeltur

    Beboer kører off road gokart på Kildebjerget

    Beboer kører off road gokart på Kildebjerget

    Beboere og personale laver yoga

    Beboere og personale laver yoga

    Beboere og pædagoger samles om bålet.

    Beboere og pædagoger samles om bålet.

    Beboer fra Kildebjerget

    Beboer fra Kildebjerget

    Billede af Kildbjergets administationsbygning i Stouby

    Kildebjerget i Stouby

    Ung mand buskrydder på Kildebjerget

    Ung mand buskrydder på Kildebjerget

    Personale hjælper beboer med at få hjelm på

    Personale hjælper beboer med at få hjelm på

    Beboer holder stor orange bold over hovedet

    Beboere laver boldspil

    Beboere og personale laver yoga sammen

    Beboere og personale laver gymnastik yoga sammen.

    Beboer laver stunt på cykel

    Beboer laver stunt på cykel

    Cykeltur på mountainbikes i naturen omkring Kildebjerget

    Cykeltur på mountainbikes i naturen omkring Kildebjerget

    Billede af hovedbygningen på Kildebjerget i Stouby

    Hovedbygningen på Kildebjerget i Stouby

    Ung mand der buskrydder på Kildebjerget.

    Ung mand der buskrydder på Kildebjerget.

    Beboere dyrker kampsport

    Beboere dyrker kampsport

      Se flere botilbud